Що таке кисневий датчик і для чого він в автомобілі?
Кисневий датчик – це електронний пристрій, елемент вихлопної системи, який вимірює вміст кисню у відпрацьованих газах. Він може мати ще назву лямбда-зонд або датчик концентрації кисню. Проте, функції кисневих датчиків можуть бути далекими від автомобільної тематики. Наприклад, вони застосовуються водолазами для вимірювання % вмісту кисню у порівнянні з іншими газами в аквалангах, також в медичній сфері, щоб визначити кількість кисню, яка подається пацієнту під час наркозу. В авто призначення кисневого датчика визначається функцією співвідношення кисню до інших речовин на різних етапах вихлопної системи.
Для чого служить кисневий датчик? Його робота повʼязана з роботою каталітичного нейтралізатора (детальніше про функції каталізатора у нашій статті.) Саме цей датчик забезпечує ефективну та екологічну роботу двигуна внутрішнього згорання.
З чого складається кисневий датчик?
Існує два види кисневих датчиків: двоточковий та широкосмуговий.
Двоточковий може бути встановлений перед каталізатором або за ним. Допомагає фіксувати коефіцієнт надлишку повітря у відпрацьованих газах, а от широкосмуговий підтримує постійну напругу між електродами двоточкового елемента шляхом зміни сили струму закачування.
- Двоточковий датчик складається з керамічного елементу, який покритий з обох сторін діоксидом і цирконієм. Електрод однією частиною вимірює рівень вихлопних газів, а іншою – показники атмосфери. Якщо рівень кисню високий (паливна суміш збіднена), то напруга на кінцях електрода буде низькою, якщо ж рівень кисню низький, то напруга буде високою. Кисневий датчик передає сигнал в блок управління системою двигуна.
- Широкоточковий датчик складається з двох керамічних елементів: двоточкового і закатувального. Він виконує роль вхідного датчика каталізатора. Якщо концентрація тиску у відпрацьованих газах знижена, – напруга між електронами зростає і навпаки. Сигнал від датчиків також передається в блок управління.
Щоб кисневий датчик працював ефективно, робота повинна здійснюватися при t 300°C. А сам процес управління вмістом кисню у вихлопних газах має назву лямбда-регулювання, тому кисневий датчик і називають лямбда-зонд.
Кисневий датчик: принцип роботи.
Датчик кисню принцип дії має досить злагоджену систему.
Кисень вступає в дію з матеріалом покриття датчиків (діоксид цирконію та платина), створюється електричний заряд, який проходить по проводах, що зʼєднують датчики з блоком управління автомобіля. Заряд залежить від кількості кисню. Коли блок управління отримує дані та порівнює їх, залежно від результатів він збільшує або зменшує потік кисню в паливну систему та регулює роботу двигуна. Також ця інформація важлива для нормальної роботи каталізатора, який фільтрує вихлоп та зменшує кількість шкідливих викидів у довкілля.
То ж, що таке кисневик і для чого він потрібен ми розібралися, тепер подумаймо, що трапиться, якщо він вийде з ладу.
Що трапиться, якщо кисневий датчик перестане працювати?
На роботу кисневого датчика впливає справність двигуна, циліндрів, замикання та несправності проводки, неякісне пальне, перегріви, забруднення датчика тощо. Перш за все потрібно розібратися, як зрозуміти, що датчик зламався?
- Двигун втратив потужність, обороти стрибають, а машина сіпається.
- Витрати палива збільшилися.
- Горить “Check engine” на панелі приладів.
Варто провести комп’ютерну діагностику автомобіля, щоб зрозуміти чи дійсно з ладу вийшов кисневий датчик. Діагностика вам покаже чи датчик потребує повної заміни чи очищення. Не варто ігнорувати цю проблему і кращий вихід – відразу замінити поламану деталь на справну.