Лямбда-зонд: принцип роботи та вміст металів

Що таке лямбда-зонд?

Сьогодні ми розберемося в ще одній важливій запчастині автомобіля, а саме дізнаємося, що таке лямбда зонд і які його функції.

Лямбда-зонд – це елемент каталізатора, який вимірює рівень кисню у відпрацьованих вихлопних газах. Тобто в кожному справному авто повинен бути каталізатор та лямбда-зонд за каталізатором. Нагадаємо, каталізатор допомагає очищувати вихлопні гази та нейтралізувати токсичні речовини в них. Це все відбувається завдяки вмісту цінних металів у каталізаторах. Детальніше про це можна прочитати у нашій статті. Відповідно в повітря автомобіль випускає безпечні гази й це заслуги каталізатора. 

Лямбда-зонд та каталізатор грають в одній команді й сприяють справній роботі вихлопної системи. В процесі роботи двигуна, саме лямбда зонд – це датчик, який регулює склад паливно-повітряної суміші під час його роботи. 

Принцип роботи лямбда-зонда

Принцип роботи лямбда зонда полягає в наступному: датчик кисню надсилає сигнал на блок управління системи вприскування палива, а та своєю чергою оптимізує склад суміші палива, яка має подаватися у циліндри. Цей злагоджений процес дозволяє забезпечити ефективну роботу каталізатора. В сучасних автомобілях ви знайдете лямбда зонд перед каталізатором, а також за ним. Тобто таких датчиків кисню є два. 

Один кисневий датчик знаходиться перед каталізатором і виконує саме ту функцію, яку ми описали вище. За що відповідає другий лямбда зонд? Він перевіряє наскільки ефективно працює сам каталізатор.

З чого складається лямбда зонд?

Які бувають кисневі датчики?

  • Широкосмугові.
  • Вузькосмугові з діоксиду титану.
  • Вузькосмугові з діоксиду цирконію.

Спершу розглянемо широкосмуговий лямбда зонд пристрій та його принцип роботи. Широкосмугові датчики складаються з вимірювальної та помпової камер. Вимірювальна – підтримує склад газів при якому лямбда = 1, а помпова забирає зайвий кисень в атмосферу якщо двигун працює на бідній суміші або ж навпаки заповнює киснем із зовнішнього середовища дифузійний отвір. Робота цього зонда можлива при температурі понад 600 ℃

Вузькосмугові з діоксиду цирконію є однією з найпопулярніших моделей лямбда зондів. Виготовляється з кераміки та цирконію і може бути одно-, дво-, трьох та чотирьох провідним. Наконечник такого датчика покритий захисними пластинами та виступає провідником. 

Робота цього зонда можлива при температурі понад 350 ℃, проте при +950 ℃ датчик може перегрітися і вийти з ладу.

Вузькосмугові з діоксиду титану лямбда-зонди має складну конструкцію та високу ціну. Коли змінюється провідність титанової частини (через зміну кількості кисню) лямбда-зонд повідомляє про це блоку управління. Робота цього зонда можлива при температурі понад 700 ℃.

Чи може працювати автомобіль без лямбда-зонда?

Що ж, ми зрозуміли який принцип роботи датчика лямбда зонд, прийшов час розібратися чи може автомобіль працювати без нього. І наша відповідь “може, але не варто”. Це не та деталь, яку варто видалити й від цього щось покращиться. Навпаки, розхід пального може збільшитися, як і витрати суміші, а саме авто буде викидати вам помилку, яку можливо буде забрати лише прошивкою.

Як зрозуміти, що лямбда-зонд вийшов з ладу?

  1. Світиться «CHECK ENGINE»
  2. Динаміка автомобіля знизилася, а витрата палива зросла.
  3. Робота двигуна на холостих обертах нестабільна.
  4. Надмірне нагрівання каталізатора та аромат горіння з його боку.

Що робити, якщо механізм вийшов з ладу?

Завезіть своє авто в СТО, щоб замінити датчик і далі спокійно їздити. Інших порад у нас немає, адже, все-таки це важлива частина нормальної роботи каталізатора.

Рекомендуємо купувати нові оригінальні лямбда-зонди суто для вашого авто. Вживаний датчик не варіант, оскільки в більшості випадків він швидко вийде з ладу, або взагалі не працюватиме. Старі кисневі датчики не підлягають ремонту.

Як довше вберегти лямбда-зонд?

  1. Заливайте якісне пальне.
  2. Не перегрівайте авто.
  3. Вчасно ремонтуйте дрібні поломки, особливо в системі запалювання.
  4. Уникайте швидкості коли тахометр перебуває в “червоній зоні”.

Нагадаємо, що ресурс роботи цього пристрою 100-120 тис. км.

Які коштовні матеріали містяться у зонді?

Електрод лямбда-зонда покритий платиною, тому це зумовлює його вартість, але це також можливість здавати його на переробку.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *